Ons jaarverslag 2024 is verschenen
2024 was voor onze corporatie een jaar van vernieuwen, opleveren, professionaliseren en herijken. Dat was ook nodig. De omgeving is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd en dat vraagt dat we zaken slimmer en beter organiseren. We hebben een grote volkshuisvestelijke opgave die we met beperkte middelen moeten en willen realiseren. In onze regio zijn er ongeveer 200.000 woningzoekenden. Het gaat om mensen die geen (eigen) dak boven het hoofd hebben of om mensen die een huis hebben dat niet (meer) past bij hun situatie. Bijvoorbeeld omdat het te duur, te klein of te groot is. Het oplossen van de opgave vraagt veel van ons en onze partners. In ons jaarverslag beschrijven we wat we als organisatie hebben gedaan om zoveel mogelijk bij te dragen aan betaalbaar en prettig wonen, voor zoveel mogelijk mensen die dat nodig hebben.
Onze bijdrage aan het woningtekort
Met de oplevering van dertig nieuwe sociale huurwoningen in Wassenaar aan de Poortlaan, hebben we een kleine bijdrage geleverd aan het woningtekort. Met deze woningen hebben we 30 één- en tweepersoonshuishoudens een mooi, energiezuinig en toekomstbestendig thuis kunnen bieden. Omdat een deel van deze mensen een andere sociale huurwoning achterliet, konden we ook weer twaalf andere huishoudens een passend en betaalbaar thuis bieden. In 2024 hebben we diverse plannen ontwikkeld voor nieuwbouw op andere locaties en zijn we gestart met het ombouwen van ongebruikte bedrijfspanden naar sociale huurwoningen.
Verduurzaming
In een aantal complexen hebben we bestaande woningen energiezuiniger gemaakt en de veiligheid en kwaliteit verbeterd. We hebben 130 woningen met een slecht energielabel verduurzaamd zodat de bewoners nu een prettiger leefklimaat hebben. Ook hebben we verschillende projecten uitgevoerd om de veiligheid, de mobiliteit van mensen en de bereikbaarheid van woningen te verbeteren. Bij het Westlandse complex de Hunselaer hebben we 88 woningen verduurzaamd en tegelijkertijd ook de trappenhuizen en de ontsluiting van het complex verbeterd. En samen met de gemeente Wassenaar hebben we een scootmobielruimte gerealiseerd waar bewoners hun scootmobielen kunnen parkeren.
Onze richting voor de komende jaren staat in ons Koersplan
Wij zijn een lerende organisatie. Om slimmer en klantvriendelijker te kunnen (samen)werken, is het goed om regelmatig processen, beleid of andere afspraken te herijken. Afgelopen jaar hebben we hierin veel stappen gezet. Een belangrijke stap was de ontwikkeling van een nieuw Koersplan dat ons de komende jaren richting geeft. Dit Koersplan hebben we vervolgens vertaald naar een concreet uitvoeringsprogramma. Zo zijn we gestart met het opstellen van een nieuwe portefeuillestrategie, waarin we onze ambities voor ons vastgoed vormgeven.
Meerdere verbeteringen zijn doorgevoerd
In de gesprekken over het Koersplan hebben we bevindingen en wensen opgehaald voor verbeteringen. Zo hebben we diverse processen geoptimaliseerd, zoals het proces voor reparatie- en mutatieonderhoud en het proces voor projecten. Er zijn verbeteringen doorgevoerd in de bewonerscommunicatie, de telefonie, balie en e-mails. Ook hebben we verder geïnvesteerd in het verbeteren van de begrijpelijkheid van onze communicatie met bewoners. Het beleid ten aanzien van badkamers, keukens en toiletten en zelf aangebrachte voorzieningen is aangescherpt. Bovendien zijn we gestart met het beter ondersteunen van onze processen met digitale tools. Deze tools helpen ons om sneller en beter antwoord te geven op vragen van onze huurders. Ook geven ze ons beter inzicht in onze resultaten zodat we op tijd kunnen bijsturen als dat nodig is.
Samenwerking met partners
Het bieden van voldoende passende, toekomstbestendige en betaalbare woningen in veilige en vitale wijken kunnen we niet alleen. Daarom hebben we afgelopen jaar ook weer intensief samengewerkt. Onze huurdersvereniging HVW is een belangrijke partner die de belangen van onze (toekomstige) huurders vertegenwoordigt. Het afgelopen jaar waren zij betrokken bij diverse thema’s en werkten we samen aan een verbeterde samenwerking. Dit heeft eind 2024 geleid tot nieuwe samenwerkingsafspraken. Het HVW-bestuur was betrokken bij de prestatieafspraken, het Koersplan, de aanpassing van divers beleid en ook was zij aanwezig bij verschillende bijeenkomsten.
Ook met de gemeenten hebben we intensief contact onderhouden, bijvoorbeeld over zaken als nieuwbouw, duurzaamheid en leefbaarheid. In het Westland heeft dit geleid tot nieuwe afspraken over de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Dit biedt helderheid over ieders rol en verantwoordelijkheid op het moment dat er voorzieningen nodig zijn. Het doel is dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen. Verder hebben we intensief samengewerkt met andere corporaties in de regio, bijvoorbeeld als het gaat om nieuwbouw en prestatieafspraken en het delen van kennis en kunde.
Financieel sloten we 2024 goed af
De realisatie van de volkshuisvestelijke opgaven vraagt om een scherp financieel kader. In 2024 hebben we daarom nog eens goed onze inkomsten en uitgaven bekeken en hoe we nog slimmer konden investeren. Dit heeft geleid tot diverse verbeteringen waardoor we het jaar met een mooi resultaat hebben afgesloten.